Får inte pojkar leka med dockor?

När jag ändå sitter här o filurar tänkte jag spy ur mig lite över hur tråkigt jag tycker det är när man som förälder ska bestämma över vad ens barn inte får leka med. VARFÖR får inte pojkar leka med dockor? Köra dockvagn? Ha ett litet mini-kök? Varför ska allt vara så feminint/maskulint?
I somras när Emil fyllde år fick han en bil av min mamma. Hon hade råkat köpa fel färg, trodde hon! Hon skulle haft en grön eller en blå, men hon hade råkat ta en rosa-lila. Hon trodde att vi skulle bli helt knäckta och vilja lämna tillbaka den för att den var i "fel färg". Aldrig! Nej nej nej. Varför skulle vi göra det? Är bilen sämre för att den är i en annan färg? Skulle Emil påverkas negativt om den var rosa istället för blå?

Finns det någon som är riktigt för tjej och killsaker, snälla, kommentera så iallafall jag kan få en förklaring över HUR ni tänker och VARFÖR ni tänker som ni gör.

Emil har en docka, han ska blandannat få en dammsugare i julklapp (feminint?) och säkert ett litet minikök också! Emil är den han är, en glad unge som älskar att utforska o grejsa, precis som alla barn! Man ska påverka barnen till det som är positivt i livet, inte förbjuda dom att leka med saker som för dom inte har någon betydelse vara sig det är feminint/maskulint!

Over and out!
Puss på er <3 

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra skrivet Jenny. Jag håller helt med dig!



Huset längst ned av dina bilder var superfint. Drömhuset liksom. Åååh tänk om man kunde vara rik, så hade jag flyttat direkt ;)

Puss

2009-10-24 @ 16:30:22
URL: http://annasvardagsliv.blogspot.com
Postat av: Sabina

Håller så klart med dig! Benjamin har både kök, kastruller, städsett med mopp och allt, och det älskar han verkligen! Sen har han så klart ett baksett! Och till jul ska han få både en docka och docksäng & paraplyvagn.. dom lär sig mycket av dom sakerna med!! Självklart erbjuds han ju både bilar, bollar och dinosaurier med :)

2009-10-24 @ 22:30:56
Postat av: wdp

Vist borde det va så som du skriver, men det ligger ju i hundratals generationer bakåt i tiden vad som e killigt och tjejigt. Själv har jag ett par rosa Nike air force 1. Å så ska vi inte snacka om min utstyrsel lite längre upp i bloggen :) :).

2009-11-08 @ 22:21:39
Postat av: AE

Neeeeeeeeeeeeeeeeeej men guuuuuuuuuuuuuuud va heeeeeemskt att en poooojke leker med dooockor... han kommer nog gååå under som tooooonååååring! <--- OBS! Ironiskt!



Klart att Emil ska leka med dockor!! Bra inlägg :)

2009-11-15 @ 20:06:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0