Såhär gör man smör.

Jag hör till de som vill ha så lite tillsatser i maten som möjligt. Men - jag är inte felfri. Jag får mina återfall jag också. :) Men.. över lag så. ^^ Och hur kul är det inte att göra "egna" saker.
Såhär gör man smör!
Börja med att vispa grädde. Riktig 40% grädde.
Efter en stund blir grädden tjock o smörig. 
När den blivit supertjock och vattnig är det dags att sila smöret.

Spara vasslet om du vill baka på det. Pressa ur så mycket vassle det bara går. 
Det blir en del - så vispa länge för att få ut så mycket som möjligt.
Nu är det dags att tvätta smöret i kallt vatten. Knåda lite. ^^
Sen är det dags att tillsätta lite salt (efter behag) och rapsolja.
Jag tog ca 1 kork rapsolja till 4 dl grädde.
Färdigt! :)

Kommentarer
Postat av: Jenny

De där med EN kork olja var på TOK FÖR LITE! Häv i en dl om ni ska göra eller nåt :D

2010-10-10 @ 21:59:42
URL: http://spirelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0