Anna Skippers nyttiga bröd





Idag på eftermiddag när Emil sov middag slängde jag ihop ingredienserna till detta bröd.
Patricia brukar baka det och en gång fick jag smaka.
Det är helt fantastiskt gott och superlätt att göra!
Provade igår och även fast jag läste fel i receptet så vart det supergott.
Receptet är till för 2 stycken limpor och där bland ingridienserna står Sirap, 0,5 dl. Alltså 0,5 dl sirap till TVÅ limpor. Jag, mitt nöt, läste såklart fel och fick det till 5 dl sirap. (Haha) Och eftersom jag bara skulle göra en limpa så tog jag 2,5 dl brödsirap. Sen hade jag även glömt köpa vetegroddar, så jag la till lite mer av de andra ingredienserna. Men det brödet blev iallafall mycket ätbart! Dock, när jag idag upptäckte felet så fick min mormor ta det brödet istället, o hon blev glad! Lite too much sirap för vår del.

Här kommer receptet!
2 limpor!

5 dl Dinkelmjöl
2 dl Grahamsmjöl
3 dl Rågsikt
2,5 dl Fyrkornskross (jag tog rågkross, funkar lika bra)
1 dl Vetegroddar
1 tsk Salt
4 tsk Bikarbonat
5 msk Blandade brödkryddor
1 l filmjölk
0,5 dl brödsirap

Blanda alla torra ingredienser och häll sedan ner fil och sirap. Rör om ordentligt.
Fördela den väldigt kladdiga smeten i 2 stycker 1,5 L formar.
175 grader 80-100 minuter.

Om ni bara ska göra en limpa räcker det med 60 minuter i ugnen.
Enjoy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0